Je browser is verouderd en geeft deze website niet correct weer. Download een moderne browser en ervaar het internet beter, sneller en veiliger!

Luisteren zonder oordeel: hoe Rieneke klachten voorkomt

“Aannames zijn vaak het begin van frustratie en onvrede,” vertelt Rieneke. Als klachtenfunctionaris bij Atlant ondersteunt zij bewoners wanneer ze niet tevreden zijn. Een baan vol negativiteit, zou je denken, maar Rieneke ziet dat anders. Wat doet ze precies, en welke tips heeft ze om klachten te voorkomen? We vroegen het haar! 

Rieneke komt als klachtenfunctionaris op veel locaties bij Atlant. Ze biedt een luisterend oor wanneer bewoners onvrede ervaren. “Wanneer ik in beeld kom, zijn er vaak verwachtingen die nooit zijn uitgesproken—bij zorgmedewerkers en bij bewoners. Mensen gaan snel moeilijke gesprekken uit de weg, en hoe langer we wachten, hoe meer de irritaties zich opstapelen. Negen van de tien keer willen mensen vooral gehoord worden. Daar ben ik dan ook voor.” 

Laagdrempelig het gesprek voeren 
Sinds een jaar zijn er spreekuren op locatie waar bewoners bij Rieneke kunnen binnenlopen. “De titel klachtenfunctionaris klinkt nogal formeel en afstandelijk. Terwijl een praatje maken en je verhaal kwijt kunnen vaak al helpt. Er zijn bewoners die regelmatig terugkomen. Door elke maand even langs te gaan, kan ik veel klachten al voorkomen. Het spreekuur maakt het ook laagdrempeliger: zorgmedewerkers kunnen bewoners eenvoudig naar mij doorverwijzen als er behoefte is aan een gesprek met een neutraal persoon.” 

Luisteren zonder advies of excuus 
Waar Rieneke mee te maken krijgt, is heel divers. “Zo had een bewoner een tijd dubbel betaald voor een tv-abonnement—een fout die gelukkig snel op te lossen is. Maar soms is alleen luisteren voldoende. Ik krijg vaak te horen dat ik de eerste ben die echt luistert—zonder adviezen of excuses. Natuurlijk zijn er ook situaties die we niet kunnen oplossen. Zo sprak ik vorige maand een partner van een bewoner met specifieke wensen die Atlant niet waar kan maken. Soms is de conclusie dat je niet samen verder kunt.” 

"Achter elke emotie schuilt vaak iets diepers"
Rieneke Blaak - Klachtenfunctionaris bij Atlant

Kunst om emotie te herkennen 
Rieneke benadrukt dat we de mens achter de emotie moeten blijven zien. “Achter elke emotie schuilt vaak iets diepers. Mensen ontwikkelen manieren om zichzelf te beschermen, en dat zie je in hoe ze reageren. Bijvoorbeeld partners die in een rouwproces zitten; hun frustratie gaat vaak niet over het onderwerp van hun klacht, maar over het verdriet dat ze voelen. Het is de kunst om dat te herkennen.” 

Draait om verbinding 
“Het grappige is dat mensen vaak denken dat mijn werk vooral om ‘zeurende mensen’ en negativiteit draait, maar het tegenovergestelde is waar! Ik zie juist mensen die het spannend vinden om een gesprek aan te gaan of zich kwetsbaar op te stellen. Daardoor heb ik juist veel waardevolle gesprekken. Voor mij draait het om verbinding maken.” 

Helpen vanuit neutrale positie 
Rieneke is er voor bewoners en naasten om vanuit een neutrale positie te helpen bij onvrede. “Ik kan kritisch kijken naar Atlant en dat zorgt voor een stuk vertrouwen”. Haar tip bij onvrede? “Benoem wat je ziet, blijf open en durf je eigen muur te laten zakken. Vaak blijken we veel gemeen te hebben. Ik durf te wedden dat iedereen wel eens denkt: ‘Ben ik goed genoeg?’ of ‘Hoor ik er wel bij?’ 

Meer weten over wat Rieneke voor je kan doen? Bel haar gerust!