Veelgestelde vragen

Past zelfstandig blijven wonen bij mijn situatie of is een beschermde woonvorm of verzorgingshuis een betere oplossing?

Een moeilijke vraag, waarop niet zomaar een antwoord is te geven. Daar gaan wij graag even voor zitten met u. Neem contact met ons op. Onze medewerkers maken dan een afspraak om verder te praten.

Kan ik met een Atlantmedewerker doorpraten over mijn situatie?

Natuurlijk! We denken graag met u mee. Neem contact op met ons op. Onze medewerkers maken dan een afspraak om verder te praten.

Heeft Atlant op haar locaties wachttijden?

Op sommige locaties zijn wachtlijsten. Welke wachttijd voor een bepaalde locatie geldt, vindt u in het wachttijden-overzicht. De wachttijden worden regelmatig bijgewerkt maar zijn momentopnames en kunnen dus snel wijzigen. Voor de meest actuele stand of bij spoed kunt u uiteraard altijd contact met ons opnemen.

Ik begrijp dat er een wachtlijst is, terwijl ik nu zorg nodig heb. Wat nu?

Eén van onze medewerkers kijkt samen met u naar mogelijkheden voor de tussenliggende periode. Neem hiervoor contact met ons op.

Krijg ik met een indicatie ook meteen huishoudelijke zorg?

Nee. Maar Atlant is één van de zorgaanbieders die in het kader van de WMO ook huishoudelijke hulp aanbiedt. De gemeente Apeldoorn financiert deze huishoudelijke hulp waarvoor een indicatie nodig is.
Hier vindt u meer informatie over de huishoudelijke zorg van Atlant.

Kan ik een kamer/appartement bij Atlant huren?

Op dit moment kunt u bij Berghorst 1-kamer appartementen huren. Bij Koningin Wilhelmina en Berkenhove kunt u (via een andere verhuurder) een 2-kamer appartement huren. Om hiervoor in aanmerking te komen heeft u een indicatie voor thuiszorg nodig. Als huurder ontvangt u zorg van Atlant. U kunt aanvullende abonnementen afsluiten waarmee u gebruik maakt van de gemakken en diensten die Atlant biedt.

Als ik een appartement bij u huur, kom ik dan in aanmerking voor huurtoeslag?

Het zou kunnen dat u recht heeft op huurtoeslag. Voor meer informatie over huurtoeslag verwijzen wij u naar de site van de belastingdienst www.belastingdienst.nl.

Kan ik met een Persoonsgebonden Budget (PGB) zelf zorg inkopen bij Atlant?

Jazeker, kan dat. Als u zorg nodig heeft, heeft u een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Met deze indicatie kunt u er voor kiezen uw zorg zelf te regelen en zelf in te kopen met uw eigen PGB. Dat kan ook bij Atlant. We helpen u graag indien u een PGB wilt aanvragen. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Atlant.
Meer informatie over PGB vindt u hier.

Hoe vraag ik een Wlz-indicatie aan?

Wilt u een aanvraag doen voor zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz)? Dan kunt u zelf een Wlz indicatie aanvragen (digitaal of per post) bij het CIZ. Op de website van het CIZ wordt in een kort filmpje uitgelegd hoe u dit doet.
Heeft u vragen of hulp nodig bij het aanvragen? Neem dan contact op met een zorgconsulent van Atlant. Hij/zij helpt u graag. 

Hoe verloopt mijn verhuizing naar een locatie van Atlant?

De consulent van Atlant biedt u een kamer aan en spreekt samen met u de praktische zaken door die met de verhuizing te maken hebben. Van tevoren bespreekt u met de teamleider van de betreffende locatie hoe de dag verloopt dat u er komt wonen. We maken afspraken over het starten van de zorg en de aanstaande verhuizing. We regelen alles tot in de puntjes, zodat u zonder zorgen kunt verhuizen. U kunt rekenen op een warm welkom!

Moet ik ook ergens een handtekening zetten?

Ja, als u komt wonen bij Atlant, wordt er met u of uw (wettelijk) vertegenwoordiger een zorgovereenkomst gesloten. Dat betekent dat u precies weet hoe alles is geregeld en wat u van Atlant kunt verwachten.

Waar vind ik meer informatie over de kosten van wonen en zorg bij Atlant?

Meer informatie over de kosten kunt u hier vinden.

Waar vind ik informatie over (het gebruik) van) het cliëntportaal?

Op de pagina over het Cliëntenportaal vindt u informatie over het cliëntportaal. U leest wat het cliëntportaal precies is en hoe u zich hiervoor kunt aanmelden. Ook vindt u uitleg om u snel op weg te helpen.

Wat is een Volledig Pakket Thuis (VPT)?

Mensen met een indicatie voor zorg met verblijf kunnen voor rekening van de WLZ alle zorg, die ze anders in een instelling zouden krijgen, ook thuis krijgen. Dit is inclusief huishoudelijke zorg en maaltijdverstrekking. De eigen bijdrage is afhankelijk van het verzamelinkomen. Wij adviseren u op de website van het Zorginstituut Nederland de uitgebreide informatie over het Volledig Pakket Thuis door te nemen.

Mijn vader heeft een indicatie voor wonen in een woonzorgcentrum. Wanneer kan hij terecht?

Atlant kent een wachtlijst, maar meerdere factoren bepalen hoe lang uw vader moet wachten. Dat kan de zorgzwaarte van uw vader zijn, maar ook een geschikte plek voor hem. De gemiddelde wachttijden staan op deze website vermeld. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Atlant.

Ik ben gesteld op mijn privacy. Kan ik een eenpersoonskamers krijgen? En hoe groot is deze dan?

De woonzorgcentra en verpleeghuizen van Atlant beschikken voornamelijk over eenpersoonskamers, en deze variëren per centrum qua grootte. Sommige locaties beschikken ook over een beperkt aantal tweepersoonskamers.

Ik wil veel blijven bewegen, dat vind ik belangrijk…kan dat?

Natuurlijk kan dat! De mogelijkheden zijn divers. U kunt deelnemen aan de gymnastiek of aan andere activiteiten. Maar ook meegaan met uitjes, een bezoek aan het winkelcentrum in de buurt, wandelen in het park, enz. Bekijk de informatie hierover bij de diverse locaties van Atlant.

Ik hou erg van lezen. Heeft mijn Atlantlocatie een bibliotheek?

Iedere locatie van Atlant heeft een bibliotheek, maar daarnaast heeft Atlant ook een grote centrale bibliotheek voor alle bewoners van Atlant bij Het Immendaal in Beekbergen.

Wie kan ik bellen als ik nog vragen heb?

Hebt u nog vragen, neem dan contact met ons op.